Cukorbetegség-kérdések

Orvos válaszol rovat
Tisztelt Doktor!

Több kérdésem lenne (28 éves vagyok, 14 éve IDDM, Lantus+Apidra, evészavar+asperger+általános öndestrukciós problémák, az utánajárható dolgokkal tisztában vagyok): 1. Ha az előírt inzulinmennyiséget adom be, durván hízok, akkor is, ha semmit nem eszem, ez kiborít. Valahol azt olvastam, a Levemir a Lantusnál kevésbé okoz hízást. Igaz-e ez ilyenformán? Kérhetem-e emiatt az inzulinváltást a kezelőmtől, vagy a noncompliance és a mentáliszavar-diagnózisaim ellene szólnak? 2. Még nincs komoly szövődmény (csak microalbuminuria), de hbA1c-m sok éve duplája a normálisnak (tudnám, hogyan javítsak rajta, de egyelőre "nincs motiváció") . Van reális esély arra, hogy néhány év múlva gyermekem legyen és megérjem a kamaszkorát? 3. Mennyi idő, míg egy hányással, kiszáradással járó ketoacidózis helyreáll lassú inzulinadással? pl a kívülről nyilvánvaló acetonszagú lehelet mikor szűnik meg nagyságrendileg? órák/napok/egy hét? Pontosan miért ellenjavallt a túl gyors vércukorcsökkentés ketoacidózisban?
2011. 08. 22. | 15:06

Kedves Kérdező!
Elsőként szeretném leszögezni, hogy a kérdések nem igazán netes válaszolásra alkalmasak, ennek ellenére megpróbálom megválaszolni őket.
1. Ha az előírt inzulinmennyiséget adom be, durván hízok, akkor is, ha semmit nem eszem, ez kiborít. valahol azt olvastam, a Levemir a Lantusnál kevésbé okoz hízást. igaz-e ez ilyenformán? Kérhetem-e emiatt az inzulinváltást a kezelőmtől, vagy a noncompliance és a mentáliszavar-diagnózisaim ellene szólnak?
Kérni bármit lehet a kezelőorvostól, ő pedig megmondja Önnek, hogy ez megfelelő-e az Ön esetében. Ennek ellenére inkább a gyors inzulin adása miatti hypoglycaemia miatt szoktak hízni a diabetesek, nem a bázis inzulin adagolása miatt.
2. Még nincs komoly szövődmény (csak microalbuminuria), de hbA1c-m sok éve duplája a normálisnak (tudnám, hogyan javítsak rajta, de egyelőre “nincs motiváció”) . Van reális esély arra, hogy néhány év múlva gyermekem legyen és megérjem a kamaszkorát?
Az esély mindig attól függ, mit is csinál. Az esélyt sokat rontja, hogy magas a HbA1C értéke folyamán, mert ez a teherbeesés lehetőségét is csökkenti.
3. Mennyi idő, míg egy hányással, kiszáradással járó ketoacidózis helyreáll lassú inzulinadással? Pl a kívülről nyilvánvaló acetonszagú lehelet mikor szűnik meg nagyságrendileg? órák/napok/egy hét? Pontosan miért ellenjavallt a túl gyors vércukorcsökkentés ketoacidózisban?

A gyors rendezés dizekvilibrium szindrómát okoz, ami azt jelenti, hogy agyödéma és eszméletvesztés léphet fel a folyadékterek koncentrációjának eltolódásából. A lassabb adás a súlyosságtól függően hosszabb, rövidebb ideig tartó rendeződéshez vezet, de legalább 3 óra szükséges, hogy elinduljon a javulás.

Orvosszakértő 2011. 08. 23. | 13:55
Szóljon hozzá!
Kommentezéshez lépjen be, vagy regisztráljon
close